Official Partner of BMW Motorrad

Våra webbsidor: 

Gå till
Välj språk:

Motorcyklar & förarutrustning

Utbildningen passar alla offroad- och äventyrsmotorcyklister, och du är varmt välkommen oavsett märke och modell på din motorcykel. Du kan köra din egen MC, eller hyra någon av alla de nya BMW GS-modeller vi erbjuder. Det enda du behöver för att delta är körkort för tung motorcykel. För dig som funderar på att köpa ny hoj och vill provköra de nyaste GS-modellerna i sin riktiga miljö finns inget bättre tillfälle!

 

Skador & försäkring

Våra motorcyklar är väl skyddade av Touratech-motorbågar, kraftiga hasplåtar, kylarskydd, strålkastarskydd osv. Mindre repor och skav (om du t.ex. tappar motorcykeln) ”ingår” vanligtvis i kursavgiften. Om du orsakar en skada som gör att vi måste byta delar får du helt enkelt betala för den skadade delen, varken mer eller mindre. Bryter du till exempel av ett kopplingshandtag betalar du för ett kopplingshandtag.

Alla våra motorcyklar är helförsäkrade och om du orsakar en större skada är självrisken 10 000 SEK. Om du väljer till självriskreducering (500 SEK) sänker du den maximala självrisken från 10 000 SEK till 1 000 SEK.

 

Förarutrustning

För att delta i våra utbildningar måste du vid all körning använda komplett skyddsutrustning i form av godkänd integral- eller crosshjälm (öppningsbara hjälmar måste vara stängda vid all körning), godkänt ryggskydd, axelskydd, armbågsskydd, knäskydd, handskar och ordentliga offroad/crosstövlar. Touringstövlar rekommenderas ej på grund av att de riskerar att inte skydda dina fötter tillräckligt bra om du skulle få foten under motorcykeln. Är du osäker på om din utrustning är fullgod så tveka inte att kontakta oss!

 

Vilka däck är lämpliga?

Alla våra cyklar är utrustade med grusdäck som passar för både grus och asfalt. Fördelen med ett grusdäck är att du får kortare bromssträcka på grus och bättre grepp på hala och lösa underlag. Om du kör egen cykel så fungerar vanliga ”asfaltsdäck” bra under våra BASIC-utbildningar, även om det kan vara lite halt på sina ställen om det är blött. För ADVANCED är det dock en rekommendation att du kör på grusdäck.

 

Hur väljer jag motorcykel?

Låt inte motorstorlek och vikt skrämma dig, alla de GS-modeller vi erbjuder är mycket lättkörda, även om du som förare inte är stor och lång. En 1250 GS är i praktiken lika lätt att köra som någon av de mindre modellerna, mycket tack låg tyngdpunkt och vridet i motorn som minskar risken för ”tjuvstopp”. Under utbildningen får också du tips & trix på hur man hanterar motorcykeln när benen inte riktigt räcker till, så även om du inte riktigt når ner på våra modeller behöver du inte vara orolig. Är du osäker på vilken hoj du ska välja så tveka inte att kontakta oss, vi ger dig gärna tips och råd! Flera fabrikssänka modeller finns också tillgängliga, om du önskar köra en sänkt modell anger du detta i bokningen.  

 

Våra modeller:

BMW F750 GS

Två-cylindrig paralelltwin som är mycket lättkörd och har låg sadelhöjd. En bra instegsmaskin på 77hk och 83Nm vid 6000 rpm. Passar både nybörjare och mer erfarna förare. Sadelhöjd från 790-815mm.

BMW F850 GS

I grunden samma motorcykel som F750 GS men med mer effekt, längre fjädringsväg och större framhjul för bättre framkomlighet i tuffare terräng. 95hk och 86Nm vid 6 250rpm. Passar förare med lite mer erfarenhet. Sadelhöjd från 835-860mm

BMW R1250 GS

BMW:s flaggskepp har blivit ännu bättre! Tvåcylindrig vattenkyld boxer på 136hk och 143Nm vid 6,250rpm. Även om den kan verka stor så är detta en av de mest lättkörda modellerna med relativt låg sadelhöjd. Passar både nybörjare och förare med mer erfarenhet. Sadelhöjd från 820-870mm.

BMW R1250 GS Adventure

Äventyrshojen nummer 1 är nu också uppgraderad! Tvåcylindrig vattenkyld boxer på 136hk och 143Nm vid 6,250rpm. Större bränsletank och längre fjädringsväg än 1250 GS samt motorbågar och ekerfälgar som standard. Passar förare med lite mer erfarenhet. Sadelhöjd från 890-910mm.